De Autoriteit Consument en Markt (ACM) wil KPN dwingen om persoonsgegevens van medewerkers en klanten af te staan. KPN vindt dat ongepast en stapt naar de rechter.
De ACM maakte woensdag bekend dat KPN in totaal 100.000 euro moet betalen voor elke dag dat het de gegevens die de toezichthouder vraagt niet levert, met een maximum van 1 miljoen euro.
Die dwangsommen zijn echter opgeschort tot de uitspraak van het College van Beroep voor het bedrijfsleven, die KPN heeft aangevraagd. De zitting hiervoor vindt op 4 april plaats.
Privacygevoelig
Volgens KPN vraagt de ACM meer privacygevoelige informatie over medewerkers en klanten dan nodig is om het toezicht op de telecommarkt uit te voeren. Daarom heeft het bedrijf bij twee aanvragen van de ACM besloten de informatie te anonimiseren of de toezichthouder inzage in de informatie te geven zonder persoonsgegevens op schrift te stellen.
KPN vreest dat anders gegevens op straat kunnen komen te liggen van mensen die niet bij onderzoeken betrokken zijn en die ook geen overtreding hebben begaan.
De ACM stelt in haar besluiten dat de gevraagde namen wel van belang zijn bij de betreffende onderzoeken. Daarbij gaat het onder meer om de manier waarop de vaststelling van tarieven bij KPN is georganiseerd. Volgens de toezichthouder belemmert de weigering van KPN om de informatie te verstrekken het toezicht.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl